Ljudi od pamtivijeka traže heroje ili modele koji imaju ono nešto.
Oni imaju mitski status, poput nekog polu-boga obožavani i idealizirani od ljudi.
Takve osobe svojim djelima “donose tračak sunca” u ljudsku običnu svakodnevnicu.
Oni su uspješni, pametni i lijepi, oni su sve ono što nismo, a želimo biti.
Mi se radujemo njihovim podvizima i uspjesima kao da su naši, jer zapravo to i jesu-oni su naši predstavnici, oni su savršeni “ja” personificirani u drugom.
U grčkoj su to bili Ahilej, Heraklo, Hektor, a danas se zovu malo drugačije…influenceri, pjevači, političari, biznismeni, religijski vođe…
Ima i onih koji su jednako uspješni, ali nisu toliko obožavani već možda i prezirani i blaćeni u javnosti.
Tako je Bog stvorio čovjeka na sliku svoju, na sliku Božju on ga je stvorio, muško i žensko stvorio ih je. Postanak 1:27
Biblija govori o tome da su svi ljudi jednaki, svi smo stvoreni na Božju sliku i priliku. Božja slika i prilika u nama nije idealna radi pada.
Ipak svaki od nas u sebi nosi jedan “gen”. Onaj koji je zadužen za štovanje ili obožavanje.
Obožavanje je uzdizanje određenog entiteta na stupaj božanstva i njegovo štovanje kroz osjećaje, riječi ili djela.
Upravo taj “gen” štovanja često biva zloupotrebljen.
Biblija daje određena upozorenja koja se tiču idolatrije.
Ne pravi sebi nikakvog izrezbarenog lika ili nekakvog obličja nečega što je gore na nebu ili što je dolje na zemlji, ili što je u vodi pod zemljom. Ne klanjaj im se niti im služi! Jer sam ja, GOSPOD, Bog tvoj, ljubomoran Bog, koji pohodim nepravdu očeva, onih koji me mrze, na djeci do trećeg i četvrtog naraštaja, a iskazujem milosrđe tisućama onih koji me ljube i drže zapovijedi moje. Izlazak 20:4-6
U starozavjetnom značenju on označava obožavanje kipova i slika koje predstavljaju Boga. Novozavjetna definicija idolopoklonstva je proširena i definirana kao prepuštanje nižim strastima poput požude ili gramzivosti:
Usmrtite, dakle, vaše udove koji su na zemlji: bludništvo, nečistoću, požudu, zlu pohotu i lakomstvo, što je idolopoklonstvo. Kološanima 3:5
Ovako prošireni i aktualizirani pojam možemo danas promatrati također kao fenomen obožavanja influencera, pjevača, političara, biznismena ili religijskih vođa. Kada oni prodaju svoje proizvode mnogi ih kupuju u nadi se da će se barem malo okoristiti njihovim blagoslovom.
Čovjek je svoju potrebu za transcendetnim zadovoljio sa štovanjem uspješnih.
Potreba svakako nije zadovoljena, ali je privremeno utažena.
Korist koju obožavatelji možda imaju zove se hype-ili uzbuđenje koje proizvodi privremeni osjećaj zadovoljstva.
Budući da je osjećaj privremen, ljudi ponovno traže i spremni su platiti da dožive hype, ako im idol više ne pruža to uzbuđenje, veoma će brzo naći drugog koji im to može pružiti. Čudan je čovjekov um koji je sposoban napraviti raj od pakla, pakao od raja kaže Milton.
Ako postoji u nama taj “gen” vjerojatno postoji i objekt dostojan obožavanja.
Augustin je prepoznao tu potrebu i rekao je da je čovjekovo srce nemirno dok se ne smiri u Bogu, jer je za Njega stvoreno.
Ako pronađemo to istinsko zadovoljstvo o kojem govori Augustin bit ćemo zadovoljni.
Isus je rekao: Tko traži, taj i nalazi....
Poslušajte emisiju "Kultura obnove" na radio Maestralu (95,4 MHz) nedjeljom od 08:00 ili na YouTube-u https://youtu.be/ZXHB1RiS0Sg
Comments